Biznes online

ZAANGAŻOWANIE PRACOWNIKÓW W PRZEDSIĘBIORSTWIE

Czynniki wpływające na brak zaangażowania pracowników w działalność i życie firmy

     Zaangażowanie pracowników w życie i działalność przedsiębiorstwa, przyczynia się do osiągania wysokich rezultatów wynikających ze wspólnych zobowiązań i wzajemnego zaufania. Niestety coraz więcęj firm walczy z problemem zmniejszającego się zaangażowania pracowników w rzetelne wykonywanie obowiązków. Przyczyny oczywiście są różne, ale najczęściej za taki stan rzeczy odpowiada nikt inny jak sam pracodawca. W takiej sytuacji zarządcy powinni znaleźć przyczynę takiego stanu. Czynnikami które mogą wpływać na wyżej wymienione zachowanie pracowników mogą być min;
-złe podejście przełożonego do pracowników
-brak szacunku dla pracy wykonywanej przez podwładnych
-brak korzyści dla pracowników
-brak szkoleń
-presja
     Złe podejście przełożonych do pracowników i brak szacunku do wykonywanej przez nich pracy jest bardzo dużym błędem popełnianym przez wielu menedżerów. A to niestety nie działa motywująco. Wiadomo, że pracownik swoje zadania wykonuje rzetelnie i z chęcią, tylko wtedy gdy wie, jak duże to ma znaczenie dla firmy. Nie poddaje 
się w przypadku wystąpienia trudności tylko szuka nowych rozwiązań, pomysłów, aby móc jeszcze lepiej realizować swoje zadania.
    Brak znaczących korzyści dla pracowników (zaniżone płace, brak benefitów) czy brak możliwości rozwoju(szkoleń) często sprawiają, że pracownik czuje, że nie jest traktowany poważnie przez pracodawcę. Skutkiem takiego traktowania w większości przypadków bywa zmniejszenie efektywności i wydajności zatrudnionego. Szanse rozwoju czyli szkolenia, dają poczucie pracownikom, że są oni potrzebni firmie, a dodatkowo zdobyta wiedza i umiejętności zwiększają ich zadowolenie, a wiadomo, że będąc w coś zaangażowanym to robisz to z radością. Każdy pracownik chce być doceniany, jak również każdy pracodawca pragnie mieć w swojej firmie ludzi chętnych i zmotywowanych do pracy.


Sposoby i środki zaradcze mające na celu zwiększenie zaangażowania pracowników

    Sposobem na sprawdzenie co złego dzieje się w firmie może być oczywiście rozmowa, jednak to nie zawsze się sprawdza, gdyż pracownik może zwyczajnie nie powiedzieć z czym ma problem. Najlepszym rozwiązaniem byłaby anonimowa ankieta. Pytania do takiej ankiety powinny być bardzo dobrze i skrupulatnie przemyślane, by mogły dać pracodawcy jasne odpowiedzi. Aby rozpocząć takie badanie dobrze jest wcześniej zorientować się jakie czynniki wpływają na zaangażowanie pracowników. W wielu firmach takimi czynnikami są np;
– wartość i cele firmy
– odpowiednie warunki płacowe i pozapłacowe
– miła atmosfera, zaufanie i koleżeństwo
– dbałość o pracownika
– możliwość rozwoju zawodowego
– otrzymywanie bieżącej informacji zwrotnej
– równowaga pomiędzy pracą a życiem prywatnym 
    Miła atmosfera- im przyjemniejsza tym lepiej, w zgranym zespole praca jest efektywniejsza, pragnie się osiągnąć więcej. Podobnie jak możliwość rozwoju czy dbałość firmy o pracownika wpływają na zaangażowanie a co za tym idzie zadowolenie pracownika. Poczucie, że jest się ważnym bez względu na stanowisko i że firma dba o potrzeby zatrudnionych i liczy się z ich zdaniem, jest bardzo istotne w życiu każdego pracującego człowieka.
    By zwiększyć zaangażowanie pracowników należy przede wszystkim dać 
pracownikom szansę rozwoju, możliwość wykorzystania swoich talentów. Pracownik powinien także ufać swojemu przełożonemu, zaufanie to podstawa we współpracy i relacjach międzyludzkich. Może ono mieć bardzo duży wpływ na zaangażowanie pracownika.  Ważną rzeczą jest też poczucie bezpieczeństwa psychicznego, dzięki któremu 
pracownik nie doświadcza obaw o swoją karierę. Poczucie przynależności do organizacji, wzmacnia odpowiedzialność za wyniki własnej pracy a co za tym idzie wyniki całego zespołu i firmy. Zwiększa odporność na stres oraz inne pojawiające się przeciwności.

Podsumowanie
    Zaangażowanie pracowników w działalność firmy w której pracują, jest mocno powiązane z wydajnością, rozwojem i nierzadko sukcesem przedsiębiorstwa. Zaangażowani pracownicy stają się bardziej przedsiębiorczy, dlatego badanie ich opinii i jednoczesne motywowanie, jest kluczem do sukcesu. Firmy powinny pamiętać o tym, że 
inwestowanie w rozwój pracownika to strategia długoterminowa. Umożliwianie pracownikom przedstawienia pomysłów oraz wspieranie ich osiągnięć, może usprawnić pracę jak i działalność firmy. Dodatkowo zaangażowana osoba, pozytywnie wypowiada się na temat firmy, ma silną motywację do pracy, a niekiedy daje z siebie więcej niż jest 
to od niej wymagane. Podsumowując; „Zadowolona załoga to dobra załoga”

Zapoznaj się z bonusami dla pracowników:

Pracownicze systemy motywacyjne: https://bonuspracownika.pl/

Comments are closed.